Den svenska delen av studien, som letts av Södertörns högskola, visar att svenska barn i åldern 9-16 använder i genomsnitt Internet i drygt två timmar per dag. Av dessa är det enbart ett fåtal barn som använder internet så mycket att det blir problematiskt.
I undersökningen fick barnen svara på om de ibland har valt att surfa istället för att sova, äta, göra läxor eller umgås med familjen. Bara en dryg procent av barnen anger att de någon gång valt bort någon av dessa erfarenheter till förmån för surfandet.
Drygt 6000 svenska barn beräknas ha ett problematiskt förhållande till Internet som får konsekvenser för skolarbetet och barnets sociala liv. I de fallen är det klokt att söka hjälp för att minska sitt internetanvändande.
Föräldrar och barn anger att de gärna skulle vilja ha mer information och vägledning från skolan när det kommer till internetanvändande, exempelvis tips och råd kring hur man kan bedöma om sanningshalten i information på nätet. Forskarna uppmanar landets skolor att ta till sig det forskningsresultatet i sin undervisning.