pedagogjobb.se

Nyheter

Rektorns ansvar?

Problem har uppkommit i bland pedagoger i skolvärlden, som uppmärksammats mycket senaste året. Eleverna presterar under förväntan och socioekonomiska faktorer påverkar till alldeles för stor del elevernas resultat. Skolinspektionen har en plan med målsättning för eleverna att komma till sin fulla rätt. Men vad innebär detta och hur når man dessa mål?

Tanken är att elever i landet, oavsett var de än bor och har för bakgrund ska kunna få en likvärdig utbildning, för att göra det bästa av sina förutsättningar. Man talar om vad som kallas ”Rätten till kunskap” och ”Skolors kompensatoriska förmåga”.

Resultatet ska ligga på den enskilda skolan. Alla skolor ska ta eget ansvar, och nå uppsatta mål.  Samtidigt måste mer ansvar tas av rektorn på varje enskild skola, menar de. Men frågan kvarstår: får lärare tillräckligt med resurser att kunna utföra sina egna jobb? Pedagoger har ju trots allt ett av de största ansvar i samhället – att ge kommande generationer möjligheten att göra det bästa och mesta av sina förutsättningar. Det kräver stor kunskap av rektorn om pedagogik för att kunna hjälpa lärarna kontinuerligt och följa upp behovet av olika sorters stöd och ha samtal med dem.

Skolinspektionen menar att man måste ställa höga krav på barnen och tro på dem. På så sätt skapas motivation, menar de. Men räcker detta? Ett stort behov finns uppenbarligen, av att öka lärarnas resurser för att kunna etablera en dialog mellan rektor och lärare – och kanske framför allt, lärare och barn! Och sist, men inte minst, kanske det här omdiskuterade behovet om att höja lärares löner och status borde tas på ännu större allvar?