pedagogjobb.se

Nyheter

Individuella mål och tillitsfulla miljöer viktigt i skolan

Professor John Hattie, som är verksam vid University of Melbourne i Australien, anser att många lärare fokusrar alltför mycket på metodikrelaterade frågor. Han anser istället att skolor bör satsa på att skapa ett klimat som präglas av tillit mellan lärare och elev samt en ökad målstyrning på individnivå.

John Hattie menar att kriterier för framgång, som innebär att läraren har en tydlig bild av varje elevs inlärningsmål för varje enskild lektion, bör ta stor plats i skolan. Detsamma gäller det måluppföljande arbetet på individnivå.

John Hattie menar att elevernas insikter om målen för lärandet och exakt vad som förväntas av dem bidrar till att öka deras engagemang i skolarbetet. Det optimala är om eleverna har tillräcklig insikt om vad som förväntas i varje enskild situation vad gäller mål för inlärning för att kunna skapa individuella mål. Genom att arbeta målrelaterat och skapa en förtroendefull miljö i skolan kan elevernas självuppskattning och självförtroende utvecklas, enligt Hatties forskning.