pedagogjobb.se

Nyheter

Entreprenörskap i undervisningen fördröjs av varierande begreppstolkningar

Regeringens målsättning är att entreprenörskap ska löpa som en röd tråd genom hela utbildningssystemet. En undersökning visar dock att kommunpolitiker och skolledare inte är överens om hur entreprenörskap ska integreras i undervisningen. Det gör att inslagen med entreprenörskapsprägel fördröjs på många skolor runtom i landet.

Petra Greenster och Ingrid Ninni Peterson, som är nyutexaminerade från yrkeslärarutbildningen vid Linnéuniversitetet, har undersökt hur entreprenöriellt lärande ska definieras i sitt examensarbete. Undersökningen visar att skolledarna anser att entreprenörskap i skolan är något konkret, som pågår ibland, medan det entreprenöriella lärandet kan genomsyra hela undervisningen.

 

Politikerna ser däremot ingen skillnad på dessa två faktorer, de anser att entreprenörskap i skolan är just entreprenörskap. De båda nyutexaminerade lärarna menar att politiker anser att entreprenöriellt lärande är diffust och tvetydigt, vilket skapar motsättningar mellan politiker och skolledare.

 

De menar att skolans styrdokument reglerar hur undervisningen ska främja entreprenöriellt lärande, medan man på riksdagsnivå hellre lägger tyngdpunkten på att lära eleverna att starta egna företag.  De tycker båda att arbetet med entreprenöriellt lärande över ämnesgränserna går trögt, inte minst eftersom definitionerna av hur entreprenörskapet och det entreprenöriella lärandet ska integreras i den dagliga undervisningen varierar även mellan olika lärare.